האם צריך תירוץ כדי לכתוב על חוה אלברשטיין?

פורסם: ינואר 18, 2011 מאת גיא ברמן מכליס בנושא מוזיקה
תגים: , , , , , , ,

האם צריך תירוץ כדי לכתוב על חוה אלברשטיין? אני מקווה שלא, אבל יש לי. בסוף השבוע האחרון פורסם כי חוה אלברשטיין תקבל השנה את פרס אקו"ם למפעל חיים. ובאיזה מפעל משובח מדובר.

את חוה אני מכיר (לא אישית) מגיל צעיר מאוד. כזמרת המועדפת על אבי, תקליטיה (לילדים ולמבוגרים כאחד) נוגנו בביתינו ללא סוף. כאדם שומר מסורת גם אני דואג כי תזונתם המוסיקלית של ילדי תכיל את אחת מאמהות המזון החשובות במוסיקה הישראלית.

חוה אלברשטיין ידועה היום בעיקר במספר רב מאוד של שירים שהפכו לקלאסיקות, אבל מבחינתי היא תמיד היתה זמרת/שחקנית יוצאת מן הכלל בעלת יכולת הגשה מופלאה. פעם, בשנות ה-70-60, היו תוכניות, הופעות שלא באו לקדם אלבום אלא עמדו בפני עצמן. האמן אסף שירים וקטעי קישור והם תיפקדו כדבר המרכזי כשהאלבום היה למעשה המוצר הנלווה. חוה אלברשטיין של המופעים האלה היא האהובה עליי מכל, אז במקום למלא את הפוסט בשטויות רציתי לתת לכם כמה דוגמאות לשירים האהובים עלי ביותר שלה.

אחד האלבומים שלה שאני הכי אוהב מחולק לשני חלקים ומתעד הופעה שלה מתחילת שנות ה70. הוא נקרא "חוה בתוכנית יחיד" והוא מספק הצצה ליכולות המשחקיות המופלאות שלה בביצוע שירים. הנה שניים מהם. שניהם מהשירים היפים ביותר שלה, את המילים כתבה תרצה אתר הנפלאה ואת הלחן משה וילנסקי הגדול.

אלבום גדול נוסף שלה היה "שיר במתנה" משנת 1980 שבא בעקבות מופע באותו השם. את השיר הבא, "הפסנתר של אמא", כתבה רחל שפירא והלחין משה וילנסקי

במשך שנים היה צרוב במוחי זכרון סדרת הטלויזיה "קרוסלה". לפני שנה, כאשר יצאה הסדרה בדיוידי רכשתי אותה לילדי וגיליתי כי העונה הראשונה שנכתבה על ידי לאה נאור והולחנה על ידי קובי אשרת ומתי כספי היא אחד הדברים המדהימים ביותר שנוצרו בטלויזיה בארץ. התסריטים של נאור פשוט מעולים ומכילים רגעים קומיים נפלאים (זה לא מפתיע כשחושבים על הדרך המושלמת בה היא תרגמה את המוני ספרי דר' סוס), רמת הטקסטים, הלחנים והעיבודים גבוהה במיוחד והמשחק של כולם משובח- אברהם מור, חנן גולדבלט, שלמה וישנסקי ומעל כולם חוה אלברשטיין שמתגלה כשחקנית מופלאה בעלת ניואנסים קומיים מפתיעים.

"קרוסלה" היא סדרה שראויה לפוסט משלה באחד הימים אבל הנה דוגמה לא מאוד מייצגת, אבל יפה:

ולסיום שיר שאני כל כך אוהב ולצערי אין לי הרבה שותפים לכך. השיר "שיר נולד" (הופיע באלבום הנהדר "לו יהי" 1973) שכתבה נעמי שמר הוא מבחינתי מופת של כתיבה הן מבחינת המילים והדרך בה השיר מתפתח והן מבחינת העיבוד המופלא של להקת הפלטינה, ומעל הכל הביצוע המושלם של אלברשטיין.

מה אתם חושבים?

זהו לבנתיים. שתי המלצות לסיום- המופע של חוה אלברשטיין שרץ כבר כמה שנים הוא מופע מאוד מאוד מרגש ומומלץ שמכיל כמות נאה של להיטיה, והאלבום האחרון שלה "ברוך הבא", מראה כי גם אחרי כל כך הרבה שנים של עשייה יש לה עדיין את היכולת לרגש. מומלץ בחום.

תגובות
  1. רונית הגיב:

    צודק! אכן בחירה ראויה ביותר!
    אני לא רוצה להיות קטנונית אבל "רכשתי"? קיבלת מתנה!

    • גיא ברמן מכליס הגיב:

      וזו הסיבה שאסור לתת לאנשים שקרובים לנו לקרוא את הבלוב, הם יודעים יותר מדי!!!

  2. ברונו הגיב:

    וגם לא ממש מסמפטים אותך (חוזר לעצמי אחרי מחלת נפש קשה בשם פוזיטיביזם…)

  3. ברונו הגיב:

    אני לא מתכוון להגיב על זה

כתיבת תגובה