במושב שלצידי נחים קרעי הניילון שעד לפני רגע עטפו את הדיסק. אני תוחבת את אלבומה החדש של רונה קינן למערכת, וכמו ג'אנקי שמזריק את צרכיו הארטיסטים, נמסה אל תוך המילים והעיבוד הסוחף של "המראות ונחיתות" הפותח את אלבומה החדש של קינן, שיר שמתאר מועקה בין ישבתית ובין גובהית (שמיים לארץ). אני מכירה את המועקה הזו היטב. מועקה של המעבר ממקום וזמן מסויימים עם חוקיות משלהם, אל מקום אחר עם חוקיות אחרת לגמרי, מועקה שקינן מיטיבה לתאר. "חלומות מכווצים בכיסא שלפני, שירים שלא כתבתי דוהרים עכשיו אלי, השארתי אותך שם, חלום חיוור ולא מושלם, ובכל זאת התרסקות איטית של כל העצמות לתוך עצמן" היא שרה ואני לגמרי מבינה מאיפה היא באה.
קינן מביאה למוזיקה משב רוח רענן של אצילות תל אביבית. לא אותה תל אביביות המנסה להשתלב בצו שעה, אותה זו החוגגת את ההשפעות והרקע מהם הגיעה. אותה זו היודעת לספוג את הטפטים, כלי החרסינה והמוזיקה הארצישראלית של הסבים והדודות, כפי שהיא יודעת לספוג את עשן הסיגריות באולפן של יזהר אשדות לצד הלהקה וטכנאי הסאונד, סייעי הרוקנרול שלה. הבחירות שעשתה כמוזיקאית (הרבה לפני כתיבת המוזיקה עצמה), מבדילות אותה מיוצרים אחרים בני גילה: העברית הגבוהה, שירת החווה אלברשטיין שלה, הסינגלים מאותגרי הרדיו ששיחררה, כל אלה בפירוש אינם טריוויאליים ויכלו לחבל בסיכויה לבסס עצמה כיוצרת לקהל הצעיר. ביוגרפיית המוזיקה של קינן צועקת איכות עוד לפני שהתנגן ולו תו בודד אחד כאילו אומרת "אם תידבק אלי ילד, תתחכך בקצת איכות". בעולם המוזיקלי של ימינו, העובדה שקינן יוצרת ופועלת בפאתי במיינסטרים הוא בפירוש דבר יוצא דופן.
40 שניות אל תוך "המראות ונחיתות" הסינגל החדש של קינן, כשההפקה והעיבוד של של יזהר אשדות נכנסים במלוא עוצמתם, מבינים את הכוח המוזיקלי האדיר שעומד מאחורי אלבומיה של קינן. כבת חסותו של אשדות, מפיק המיינסטרים הטוב ביותר בארץ ובעזרתם האדיבה של אסופת נגני-העל שמקיפים אותה, קינן מקבלת נבחרת חלומות מוזיקלית שלשמחתה או לצערה מספקת עיבודים שהולכים צעד אחד לפניה. בשלושת אלבומיה הראשונים הצליחה קינן להדביק את הפער הזה שהלך וקטן לאחר האזנות חוזרות והעמקה לתוך לחנים מעט שטוחים, אך שהצליחו לעטוף את המילים בצורה נכונה ולחבור יחד לכדי נשק גרעיני רגשי המכניע את המאזין. אותם האלבומים התיידדו מאוד עם המערכת שלי וקנו לקינן מקום בארנסל המוזיקאים שאלבומיהם יוצרים אצלי ציפיה נרגשת לפני צאתם.
אולי משום כך האכזבה היתה כואבת יותר כאשר השלמתי את ההאזנה הראשונה, שניה ואף שלישית של האלבום ("אנחנו לא כועסים, אנחנו רק מאוכזבים" יאמרו ההורים המעצבנים), והגבה התרוממה עוד קצת כאשר ראיתי שהאלבום מופיע ברשימת אלבומי החודש של חנויות מוזיקה מובילות.
אין דרך נעימה לומר זאת. יש מעט מאוד עוגנים באלבום החדש של קינן. כאלה שניתן להיתפס עליהם, לשוב אליהם, להתרפק עליהם, לאמץ אותם כשיר החודש. בינוניותם של הלחנים (שגם הפעם הינם שילוב של מזויקה ארצישראלית עם רוק) בולטים עוד יותר על רקע העיבודים וקטעי המעבר הפנומנלים שמציגים הנגנים, עיבודים שהפעם מצליחים לחמוק קדימה ולהשאיר את הלחנים הרחק מאחור. זה לא שאין באלבום רגעים יפים, יש בו. "המראות ונחיתות" הסוחף, קטעי המעבר של "עטלפים עפים נמוך", "מעשנים בשרשרת" הכובש, או "במטוס" הם דוגמאות טובות לכאלה. אך בניגוד לאלבומיה הקודמים, ישנה תחושה שהאלבום לא מצליח לההתרומם , ליצור שיאים רגשיים.
הטקסטים של קינן ממשיכים להיות מצויינים ("מה שנראה כמו יהלום לא מלוטש, מתגלה כלא יותר ממלצרית בהמתנה..", "אני מחבקת את כל המעשנים בשרשרת, חיבוק בגיר, חיבוק קטין, חיבוק מלא בניקוטין…"). קינן מיטיבה לפרק סיטואציות שהיא בוחרת לתאר לחלקיקי אטום ולפרוט על נימי ההזדהות של מאזיניה. אתה לא צריך להיות שם כדי להבין את השם של קינן. טקסטים מנוסחים לעילא, מכניסים את המאזין לנבכי מערכות היחסים של קינן, עם בנות זוגה, עם פחדיה, עם מצוקותיה, עם סביבתה, מביאים אותנו קרוב באמת (בניגוד לסו-קולד חשיפה של מוזיקאים אחרים) אל הסיטואציות המרכיבות את חייה.
קינן מעולם לא היתה מלחינה יוצאת דופן, אך אלבומיה סיפקו טקסטים משולבים בלחנים שברגעיהם היפים (כמו ב"עיניים זרות" ) מביאים לדמעות. האכזבה הנקודתית מאלבומה החדש של קינן, היא בדיוק זו. אכזבה נקודתית. יוצרת כמו קינן היא רק בתחילת דרכה והיא כאן כדי להישאר. כדי להתפתח מוזיקלית תצטרך קינן לספק לחנים קצת יותר בשרניים בעלי הוקים מלודיים , אך אני מנחשת שאלבום זה הוא נחיתת ביניים בדרך להמראה הבאה.
Rona K-9
XD
🙂
היי אסתר, מורגש בכתיבתך, שיכולות הביקורת, הניסוח, ההקשרים ובכלל רק מתחדדים ומשתפרים מכתבה לכתבה, עלי והצליחי, את ושאר הבלובים שלצידך.
עלה והצלח גם אתה בעצמך, מר איפה שכולם נכשלים, ניר מצליח. תודה על שלל המחמאות יקירי ותודה שקראת 🙂
היות ותמיד מצאתי את קולה ואופן שירתה מעושים, מלאכותיים ובלתי נסבלים אני מנועה מלהגיב.
עדיין נהניתי לקרוא, ולא בגלל שמחה לאיד חלילה, אלא כי תמיד כיף לקרוא אותך.
מה שנקרא המשכתי לשכנע את המשוכנעות 🙂
מבאס לשמוע. אני תמיד אהבתי את רונה קינן, בעיקר בגלל הקול שלה והזיקה לעבר. תמיד היא מעוררת בי מעין געגוע למשהו שספק היה שלי ספק דמיינתי. האלבומים שלה מתאימים בהרבה לסתיו ולחורף, אז אמנם עכשיו זה קצת פחות מתאים, אבל היא סוג האמנים שאם יש שיר שלהם ברדיו, אני לא אעביר אלא אקשיב בתשומת לב.
אלולית,
באפן עקרוני אני יכולה לומר שאני איתך, בהאזנה הקשובה הערכה ליצירתה, לכן האלבום הזה היה כה מאכזב מבחינתי. מוכנה לקיים האזנה משותפת איתך ותאמרי לי את דעתך.
מכל הביקורות על האלבום, שלך הכי קרובה למה שאני מרגישה
נגה,
אשמח לשמוע בהרחבה מה את מרגישה.
אסתי
אמרתי שאנסה לכתוב תגובה אחרי השייחה שלנו. אני ממש לא מחבבת את רונה קינן, ולו רק בגלל אותה "אצילות תל אביבית": היא מסתובבת עם האנשים הנכונים, חברה של מי שצריך עוד מהבית, ואיכשהו כל ה"בדיוק מה שצריך" הזה גם נשמע במוזיקה שלה. אין כנות, אין צניעות, אין הומור, אין פרספקטיבה שגולשת מעבר לרחוב מזאה. עכשיו בואו ונראה אם אצליח לשלוח את הדבר הזה.
עמדתי לענות לך שאני חושבת שניסחת בדיוק את הבעיה שיש לי עם קינן, ולא שמתי לב שזו את! 🙂
אז כן, הבעיה המרכזית שלי עם קינן זו הכנות. אני לא מאמינה למילה אחת שלה.
יש בהגשה הפסבדו-ישראלית-קלאסית הנוסטלגית, משהו כל כך מעושה ואינסטנט-איכותי שהוא פשוט דוחה אותי.
אני יכולה להעריך את הלחנים היפים, לעתים אפילו את המילים, אבל השירה שלה פשוט בלתי נסבלת עבורי.
ללא ספק הביוגרפיה האישית של קינן סללה עבורה את הדרך (הקלה) אל מרכז הבמה כמו שקורה עם הרבה יוצרים ובני יוצרים, ע"ע אביב גפן. אכן, נקודת הפתיחה שלה היתה גבוהה מאוד.נשאלת השאלה האם די בכך בשביל לחרוץ את גורלה כאומנית לכאן או לכאן. אני מודה שיש משהו מאוד דוחה בצרות אופקים שאת מתארת, נתקלתי בה רבות בקרב תל אביבים שבאופן קצת מגוחך חושבים שהם למעשה מאוד פתוחים ומפותחים. אני חושבת שבמוזיקה של קינן יש קצת משניהם. מצד אחד מאוד מברור שהיא כותבת ממקום סטרילי-תל אביבי כזה, מהשפעות מאוד מודעות לעצמן, וזה אכן לא מעלה את מד ההערכה אליה. מצד שני אני חושבת שבטקסטים שלה יש לא פעם תיאורים קולעים מאוד לגבי סיטואציות בין אישיות שכל אחד יכול לקחת לחוויה האישית שלו.
אלבום לא טוב.
הקונטרסט של הביקורות המהללות (שנכתבו עוד לפני צאת/שמיעת האלבום) רק מחדדות את הנפילה.
לא המראה.
התרסקות.
אלבום מיותר שישכח תוך חודש.
סוני,
מסכימה לגמרי. זה אלבום שלא עושה עמה חסד בלשון המעטה. חוזרת על עצמה, לא מרגשת, קצת נכנעת לקלישאות של איך צריכה להישמע רונן קינן.
אני חייבת לציין שלא נתקלתי בהרבה ביקורות מהללות, אולי הכוונה היתה לציפיה הגדולה לקראת האלבום.