האזנה ל"מסע אספלט" – ביצועים חדשים לשירי סשה ארגוב

פורסם: אפריל 3, 2011 מאת גיא ברמן מכליס בנושא מוזיקה
תגים: , , , , , , , , , , , , , , ,

למי שעוקב אחרי השיר המידי פעם של הבלוב זו לא תהיה הפתעה אם אומר כי סשה ארגוב הוא אחד המלחינים האהובים עלי. לא שזו אמירה אמיצה או מיוחדת במיוחד. סשה ארגוב הוא אחד המלחינים האהובים ביותר בארץ, בין אם אנשים יודעים שהוא אחראי לשירים שהם אוהבים ובין אם לא.

הוא גם אהוב במיוחד על טלי פולק, שדרנית ברדיו "קול הקמפוס" 106FM, שהחליטה לבקש מאמנים צעירים עצמאיים (הגדרה מאוד יפה שמופיעה בחוברת הפרוייקט. לבטח הגדרה טובה יותר מ"אמני אינדי") לבצע שירים של סשה ארגוב לספיישל שרצתה לשדר ברדיו. ההיענות המפתיעה והביצועים היפים הביאו לכך ש-27 הגרסאות מוצעות להורדה כאן בעלות של 10 ש"ח בלבד. בתמורה לסכום פעוט זה תקבלו הרבה מאוד יופי.
עדכון מאתר 106FM:
אנו שמחים לבשר כי לאור הביקוש וההצלחה "מסע אספלט" ייצא לאור כאלבום כפול בפסח הקרוב

חלקה של קול הקמפוס ברווחים יועבר למלגה ע"ש סשה ארגוב.
(החלטה ראוייה ביותר. האוסף מצדיק הוצאה מסודרת)

כבר כמה שבועות שהפרוייקט הזה מתנגן אצלי ברכב מדי יום. לרגע היה נראה שהוא יגרום למשבר בזוגיות שלי, אבל לאחר שהגענו להסכמה שאני לא אומר את המשפט "איזה ביצוע יפה" בכל פעם שהסתיים שיר מכשול זה הוסר.

והביצועים אכן יפייפיים. יופיים נובע בראש ובראשונה מאיכות השירים, אבל בנוסף לכך, ההחלטה של רוב האמנים לא להמציא את הגלגל מחדש והחלטתם לנסות לבצע את השירים באופן שנסמך על המקור ומוסיף עליו, מתגלה כנבונה מאוד.

רבים משירים אלה מוכרים מאוד. הביצועים החדשים מאפשרים לגלות אותם מחדש, כיוון שעל אף העובדה שהם נאמנים למקור, הם גם עכשווים באופן ההקלטה והעיבוד, מה שגורם לכך שרובם קלים יותר להאזנה היום מאשר אותן הקלטות מקוריות. זה כמובן לא נכון בכל המקרים, במיוחד לא בשירים הקאנוניים יותר, אבל זה נכון כמכלול. מי שרוצה להבין למה אני מתכוון מוזמן להאזין לאוסף בן 3 הדיסקים של שירי סשה ארגוב שיצא לפני שנים אחדות ומכיל זה לצד זה שירים משנות ה50, ה-60, ה-70 וה-80. הביצועים לא משתלבים טוב ביחד. הם נשמעים תלושים זה מזה. לכן דווקא בפרוייקט הזה, שלמרות שלל המשתתפים ישנה בו הומוגניות, ניתן להתמקד ביופיו של הלחן.

אז מי משתתף? יש המון משתתפים ותוכלו לראות את שמותיהם והשירים אותם הם מבצעים כאן.

מלבד אולי שיר או שניים כל הביצועים מוצלחים מאוד בעיניי. אני אציין את המוצלחים במיוחד.

4 ביצועים יפים במיוחד מכיל הפרוייקט.

"הכל זהב" בביצועו של אבי עדאקי הצליח לקחת שיר שלא חיבבתי מעולם ולגרום לי לשמוע אותו אחרת.

(הביצוע הוא אינו הביצוע שמופיע בדיסק אלא ביצוע מתוך הופעה באולפן 106 FM)

עינב ג'קסון כהן לקחה את "כשאור דולק בחלונך", שינתה מעט בקצוות ומבצעת אותו בצורה כל כך אישית, יפה ועצובה שקשה להאמין שלא היא עצמה כתבה את השיר. (אפשר לשמוע את הביצוע כאן)

"בלדה לנערי שגדל" זוכה לביצוע היפה ביותר ששמעתי עד היום. הוא מבוצע על ידי רות דנון ומורן צ'סטר ולטעמי זו הפעם הראשונה שנעשה עימו חסד.

השיר ה"חדש" בפרוייקט הוא "מסע אספלט" שיר זה נמצא אצל ארגוב לאחר מותו והוא לא פורסם מעולם. נועה גולנדסקי כתבה מילים חדשות ויפות ומבצעת את השיר עם אדם בן אמיתי. זה פשוט שיר נפלא והלחן שלו מדגים את כל מנעד היופי ביצירתו של ארגוב. (ניתן לשמוע אותו כאן)

מלבד 4 שירים אלה אני רוצה לציין גם את הביצועים הנפלאים הבאים –  טל הפטר עם "שיר ארץ",  אביגייל רוז עם "עוד מחכה לאחד",  אלון עדר עם "אהובתי שלי לבנת צוואר", איה כורם עם "עד" בביצוע יפה יותר מהביצוע המקורי, איילת רוז-גוטליב  מתמודדת עם"מעבר לתכלת" הקשה בהצלחה , נילי פינק עם "יוסי ילד שלי מוצלח" ומאלוקס (איל תלמודי וחגי פרשטמן) מחרבים את "השמלה הסגולה" והורסים זאת נהדר.

ובצד התאטרלי יש גם את קרימינל פרוג'קט עם "הפרוצה החלוצה" ואת מיכל לוטן עם "דוד שמש ואנטנה גם". בקיצור, כמו שאתם רואים, כל פעם שאני חושב שסיימתי אני נזכר בעוד ביצוע יפה, ותכף גם אתם לא תסכימו לסוע אתי אז אפסיק ואציין בפעם האחרונה שבאמת מדובר בהמון ביצועים יפים.

אם מתחשק לכם כמעט שעתיים של עונג ארגובי הורידו קנו לעצמכם כמתנה לחג את הפרוייקט הזה. הוא נהדר.

אבי עדקי

כתיבת תגובה