וואן מן שואו (צד א', אסף אמדורסקי)

פורסם: פברואר 7, 2011 מאת Esti Eliyahu בנושא מוזיקה
תגים: ,

קיבלתי את משימת כתיבת הביקורת על החדש של אמדורסקי, לאחר שחברי לבלוב, גיא, שנלחם על משימה זו תחילה, ביקש להסיר את האחריות מעליו. כששאלתי אותו מדוע, ענה באי נוחות כי הוא לא ממש החליט מה דעתו על האלבום. אמר שהאזנה חטופה הותירה בו תחושה קצת מעיקה. של אמן שהוא מעריך מדי, אמן שליווה אותו יותר מדי שנים, אמן שהוא קצת מאוכזב מאלבומו האחרון. עם מידע מקדים ובלתי סקסי זה יצאתי לדרך. לא משהו. לא לקחתי סיכון כלכלי, הורדתי את האלבום מהאינטרנט, וכל שיכולתי להעניק לו זו האזנה חפוזה במשרד תוך מולטיטאסקינג מתקדם. אולי לפני שאשטח כאן את דעתי, ראוי לומר כי יש לי בעיה עם אמדורסקי האדם.  משהו בו פשוט לא מתיישב לי, וברבות השנים מצאתי אפילו את ההומור הווייט-טראשי של גרושתו (״רוק סתם״…  מעולה, תודו!  :)) משעשע יותר מאמדורסקי עצמו, גבר שנדמה שנמצא בעיצומו של משבר גיל הארבעים כולל כל הקלישאות בדרך (גירושים מתוקשרים, סמים, ודוגמנית צעירה). אך אין בזאת לומר דבר וחצי דבר על אמדורסקי המוזיקאי.

אין דרך אחרת לומר זאת. אמדורסקי נמצא בליגה משלו בכל הקשור לעשייה מוזיקלית. רק מספר בודד של מוזיקאים ישראליים יכולים לחלוק איתו את אוויר ההרים הזה. כל אלבום היוצא תחת ידיו, הוא מוצר מוקפד ומלוטש שעבר החלקה מאסיבית, חוזרת ונשנית ממחבש סטנדרט המצויינות של אמדורסקי ובאלה נכללים ערכי ההפקה העיבוד והלחנים עצמם. ובכך האלבום האחרון אינו שונה מקודמיו. מדובר באלבום הכולל 7 רצועות. גם כאן אני מסירה את הכובע בפני אמדורסקי שכן רב האלבומים שאני מכירה לא עוברים את קו  5 או 6 הרצועות הטובות, אז אם יש לאדון 7 שירים מצויינים, למה לחכות לעוד כמה בינוניים בכדי להוציא אלבום?

 ומה באלבום עצמו? קראתי באינספור מקומות שזה אלבום איטי מאוד שדורש סבלנות והתמסרות. התחושה שנוצרת היא שמדובר באלבום קשה לעיכול. לאחר שהקשבתי לאלבום, אני לא ממש מבינה על מה ולמה. חברים, האין אנחנו בשנת  2011 ? על טריפ הופ שמעתם? אמביאנט? מוזיקת שנות ה-70? שיר של תשע דקות מצליח לבלבל אתכם? קוראים יקרים מדובר באלבום קליט מאוד כבר בשמיעה ראשונה. אפשר לקרוא למוזיקה שאמדורסקי רקח עבורינו מוזיקת אווירה או במילים אחרות יותר מעודנות מוזיקת סקס. לחנים הרמונים, רוויי נשימות יצוקים לתוך מקצבים איטיים, נבנים. אמדורסקי, וואן מן שואו, בתפקיד תאורן, תמלילן, וקומפוזיטור ראשי נותן לנו חזק באלקטרוניקה אך דואג לשלב בטבעיות קטעי פסנתר, גיטרה, בס, ונגיעות סקסילופון (משחק מילים מכוןן) כדי שהתוצאה לא תצא קרה מדי. יודע את העבודה.  הקשבה לאבלום הזה שולח את המאזין למסע בזמן. ניכרת השפעה (מכוונת או מקרית) של כל העשורים החשובים במוזיקה הפופולרית, אך לא ניתן לטעות בכך שמדובר באלבום שיצא בשנת 2011. אמדורסקי צובע את האלבום בהרמוניות מוזיקליות ווקליות מהסבנטיז,  בפופ הסינטיסייזרים הפומפוזי של האייטיז, במקצבי האווירה של הניינטיז, וכל אלה יושבים באופן כ"כ טבעי עם ההפקה העכשיוית, כמעט עתידנית של אמדורסקי , שלא נותר אלא להתמסר ל HIGH המוזיקלי הזה.

עוד כמה מילים – גיא ברמן מכליס

כפי שכתבה אסתר למעלה, האלבום של אמדורסקי הוא אלבום שהיה לי קשה לכתוב עליו. כל כך חיכיתי לו (אמדורסקי הוא בעיני היוצר המבריק ביותר בקרב המוסיקאים בני דורו) וכשסוף סוף הוא יצא לא הצלחתי להתחבר אליו. היום, אחרי למעלה משבועיים בהם שמעתי את האלבום הלוך ושוב אני חושב שיש ביכולתי לשים את האצבע על מה שמפריע לי. בעיני אמדורסקי הוא גאון מוסיקלי. הוא חש את המוסיקה בצורה כה עמוקה שמעולם (באלבומי האולפן שלו) לא היה צליל מיותר, לכן איכות האלבום היתה תלויה באיכות השירים. באלבום הנוכחי, בפעם הראשונה בקריירה שלו, איכות השירים טובה מאיכות ההגשה. כפי שאסתר כבר ציינה אמדורסקי אחראי על הכל (מלבד כמה הופעות אורח בשירה ונגינה). מבחינתי זו המגרעה. הוא כל כך פורה שבמקום להיות מרוכז הוא מתפזר ליותר מדי מקומות שכולם נשמעים כמו אמדורסקי שאנחנו מכירים מאלבומים קודמים, אבל איכשהו לא מתחברים בסופו של דבר לצורה שהיו אמורים להתחבר. זה מרגיש קצת כמו בסרט "להיות ג'ון מלקוביץ'" כשכאן ההימצאות של אמדורסקי יוצרת סוג של כאוס.

שלא תבינו. האלבום ראוי מאוד לשמיעה ויש בו הרבה רעיונות מוסיקליים מעניינים, אבל, לפחות מבחינתי, הוא לא עובד. זה ממש לא מפחית מהיותו של אמדורסקי האמן הנפלא שהוא, להיפך- זה מוכיח שהוא אמן שמחוייב לעצמו ועושה את הדברים בדרכו ואני עדיין מלא אהבה וכבוד אליו. אבל בנתיים, עד האלבום הבא, אני אקשיב לאלבומיו הקודמים.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s